Ankara-Pride kon toch doorgaan
Goed nieuws

Ankara-Pride kon toch doorgaan

15 mei 2018

Afgelopen zaterdag, 11 mei, hielden honderden studenten van de Technische Universiteit van het Midden-Oosten een Pride-mars over de universiteitscampus in Ankara. De mars verliep vreedzaam, ondanks een verbod van de gouverneur van Ankara op alle LHBTI-activiteiten.

Ook de universiteit waar de jaarlijkse mars plaatsvond, probeerde die vooraf tegen te houden. De reden? De Pride zou provocatief zijn. Een overheidsgezinde krant noemde de Pride en de organisatoren ‘afwijkend’ en ‘zonder moraal’. In november 2017 vaardigden de autoriteiten van Ankara een totaalverbod uit op alle LHBTI-activiteiten. Dat is in stijd met het recht op bijeenkomst.

‘Zonder jullie steun hadden we niet kunnen doorzetten’

Amnesty International voerde vorige week actie om er bij de autoriteiten op aan te dringen de mars zonder problemen door te laten gaan. De organisatoren lieten weten erg dankbaar te zijn voor die steun: ‘We konden niet stilblijven en ons neerleggen bij het verbod. We moesten ertegenin gaan, we moesten demonstreren. Het verbod was illegaal en ging tegen ons bestaan in. Dat we tegen het verbod konden ingaan en ermee door konden gaan kwam door de internationale steun en solidariteit van Amnesty-activisten over de hele wereld. Zonder jullie steun hadden we niet kunnen doorzetten.’ Veel dank aan iedereen die meedeed aan onze actie!

PETITIE: STop de BAN OP LHBTI-EVENEMENTEN IN ANKARA