Amnesty vraagt sluiting gevangenis Guantánamo op 18e trieste verjaardag

Amnesty vraagt sluiting gevangenis Guantánamo op 18e trieste verjaardag

11 januari 2020

Vandaag is het exact 18 jaar geleden dat de eerste gevangenen werden overgebracht naar het Amerikaanse detentiekamp op Guantánamo Bay. Amnesty International herhaalt zijn oproep om de gevangenis te sluiten en een einde te maken aan de jarenlange mensenrechtenschendingen.

“Intussen hebben drie Amerikaanse presidenten het schandelijke bestaan van Guantánamo toegestaan. Er zitten nog altijd mensen vast die nog nooit een proces kregen. De gevangenen worden steeds ouder en vrezen er de rest van hun leven te moeten doorbrengen, ver weg van hun geliefden die ze al jaren niet meer zagen”, zegt Daphne Eviatar van Amnesty USA.

“Het is nu echt hoog tijd dat het detentiekamp voor eens en altijd de deuren sluit. Alle gevangenen die lange tijd geleden ‘cleared for release’ werden verklaard, moeten vrijgelaten worden en overgebracht naar de landen die akkoord gingen om hen op te vangen.”

Momenteel verblijven er 40 mensen in Guantánamo: allemaal moslimmannen waarvan velen gefolterd werden tijdens hun gevangenschap. Verschillende gevangenen kampen met gezondheidsproblemen door de jarenlange opsluiting en folteringen. Sommigen zitten nog steeds gevangen terwijl al jaren geleden beslist werd dat ze vrijgelaten moeten worden. Eén van hen is Toffiq al-Bihani. Hij zit al acht jaar vast zonder proces.

Het detentiekamp op Guantánamo blijft momenteel voor onbepaalde tijd open op basis van een Uitvoerend Besluit van president Trump. Dit besluit draait president Obama’s beslissing terug om het detentiecentrum te sluiten.