Als één man achter Professor Djalali

Als één man achter Professor Djalali

01 april 2018

Nee tegen de doodstraf

Levens redden van mensen in benarde situaties: dat was het grote doel van professor rampengeneeskunde en spoedarts Ahmadreza Djalali. Nu is het voor zijn leven dat we moeten opkomen.

De VUB-professor werd op 25 april 2016 gearresteerd en beschuldigd van samenwerking met de vijanden van Iran. Na een proces, dat volgens VN-waarnemers oneerlijk verliep, kreeg hij op 21 oktober 2017 de doodstraf. De bewijsvoering toonde niets anders dan dat Djalali een academicus is die vreedzaam en gepassioneerd zijn internationaal beroep uitoefent. Djalali’s vrouw vertelde ons dat hij onder druk ‘bekentenissen’ afgelegd had na drie maanden isoleercel en psychologische en fysieke foltering.

Gevoelige snaar geraakt

Amnesty International nam in 2017 het lot van deze gewetensgevangene ter harte. Zijn verhaal raakte een gevoelige snaar. Vlaanderen stond als één man massaal achter de professor. Op 14 december organiseerde Amnesty International een protestactie voor de Iraanse ambassade. Meer dan 400 activisten trotseerden regen, bittere kou en modder met één boodschap: gerechtigheid. Online was de steun immens: 61.666 Vlamingen zetten hun handtekening onder onze eis om Djalali vrij te laten. De pers berichtte uitvoerig en de hashtag #freeDjalali ging trending op Twitter. Op aandringen van Amnesty International kwamen politici in actie. Minister van Buitenlandse Zaken Reynders en premier Michel voerden gesprekken met de Iraanse overheid. Verschillende Europese autoriteiten en de Belgische parlementen drongen erop aan om de doodstraf op te schorten.

Wij blijven doorgaan

Vida Mehrannia, de echtgenote van Djalali, leeft in Zweden met de twee kinderen. Ze vertelde ons dat de gezondheid van haar man zwaar achteruit gaat. Vida bedankte ook de Amnestysupporters emotioneel voor de aanhoudende strijd en drukte ons dit op het hart:

“Bedankt voor al jullie Amnesty-acties in België, die meer betekenen dan je je kunt voorstellen. Ahmadreza heeft zoveel mogelijk steun nodig.”

Vida, de vrouw van professor Djalali

Toen dit jaarverslag in druk ging, hadden we jammer genoeg nog geen goed nieuws gekregen. Maar we geven de hoop niet op. Amnesty International blijft druk zetten op de autoriteiten en blijft vechten voor het leven van professor Djalali.