Alle aanklachten tegen cartoonist Ramon Ebale ingetrokken
Goed nieuws

Alle aanklachten tegen cartoonist Ramon Ebale ingetrokken

27 februari 2018

Alle aanklachten tegen Ramón Esono Ebalé, cartoonist uit Equatoriaal-Guinea, zijn ingetrokken.

Op 16 september 2017 werd Ramón Ebalé aangehouden en beschuldigd van "leidinggeven aan een organisatie die betrokken is bij witwaspraktijken". Ramón Ebalé zat al die tijd in de cel, enkel en alleen omdat hij via zijn cartoons kritiek gaf op de overheid in Equatoriaal-Guinea.

“We zijn erg verheugd over het feit dat de aankalchten tegen Ramón Esona Ebalé zijn ingetrokken", aldus Marta Colomer van Amnesty International. " Dit is goed nieuws, maar toch wachten we op de vrijlating van Ramón en het moment dat hij met zijn familie wordt herenigd. Ramón is een gewetensgevangene. Zijn enige "misdaad" is dat hij vreedzaam zijn mening uit via zijn kunst. Hij had nooit in de gevangenis mogen belanden."

"We bedanken iedereen die voor hem in actie kwam en zijn vrijlating eiste".

Dit jaar ontving Ramón Esono de "Prijs voor Moed in Editorial Cartooning" van het Cartoonist Rights Network. Dit is een jaarlijkse prijs voor cartoonisten die moed tonen en zelfopoffering laten zien om op die manier hun vak en hun recht op vrije meningsuiting uit te oefenen.