Agnès Callamard aangesteld als Secretaris-Generaal van Amnesty International

Agnès Callamard aangesteld als Secretaris-Generaal van Amnesty International

29 maart 2021

Vandaag start Dr. Agnès Callamard als nieuwe Secretaris-Generaal van Amnesty International. Dr. Callamard is een gerenommeerde mensenrechtenexpert. Tot voor kort was ze de Speciale Rapporteur van de Verenigde Naties voor buitengerechtelijke, standrechtelijke of willekeurige executies. Als Speciale Rapporteur leidde ze baanbrekende onderzoeken, zoals dat over de moord op de Saudische journalist Jamal Khashoggi.

Als Secretaris-Generaal zal Dr. Callamard aan het hoofd staan van het Internationaal Secretariaat van Amnesty en de belangrijkste woordvoerder zijn voor de wereldwijde Amnesty-beweging, met zijn 10 miljoen supporters en aanwezigheid in meer dan 70 landen.

“In een tijd waarin mensenrechten overal ter wereld meer dan ooit onder vuur liggen, zal Dr. Callamard Amnesty als mensenrechtenbeweging op sleeptouw nemen om de uitdagingen die voor ons liggen kordaat aan te gaan”, zegt Sarah Beamish, de voorzitter van Amnesty’s internationale Raad van Bestuur. “Dr. Callamard combineert scherpe inzichten, een brede ervaring inzake mensenrechten en moed om haar stem te laten horen. Dat maakt haar de geknipte persoon om onze beweging mee te leiden.”

“Wanneer machthebbers hen die opstaan tegen onrecht het zwijgen opleggen, de waarheid verdoezelen en mensenrechtenstandaarden ondermijnen of verwerpen, zijn het rigoureuze onderzoek en de compromisloze campagnes van Amnesty International belangrijker dan ooit”, zegt Dr. Callamard bij de start van haar mandaat. “Ik ben vereerd de rol van Secretaris-Generaal op te nemen en zij aan zij met Amnesty-supporters over de hele wereld mensenrechten te verdedigen.”

Dr. Callamard, die de Franse nationaliteit heeft, bouwde een bijzondere carrière uit in de internationale mensenrechten- en humanitaire sector. Ze werkte voor verschillende ngo’s, in academische instellingen en voor de Verenigde Naties. Naast haar rol als onafhankelijk mensenrechtenexpert voor de Verenigde Naties, was ze ook directeur van het Global Freedom of Expression Project aan Columbia University. Voorheen was ze onder meer directeur van ARTICLE 19, een organisatie die de vrijheid van meningsuiting verdedigt.

Dr. Callamard werkte reeds bij Amnesty International van 1995 tot 2001, onder meer als kabinetschef van de toenmalige Secretaris-Generaal Pierre Sané. Ze leidde mensenrechtenonderzoek in meer dan 30 landen en publiceerde over onder meer mensenrechten, vrouwenrechten, vrijheid van meningsuiting, vluchtelingen en methodologieën voor mensenrechtenonderzoek.

“Wij verwelkomen Agnès Callamard als Secretaris-Generaal van onze internationale beweging”, zegt Wies De Graeve, directeur van Amnesty International Vlaanderen. “Ze is een echte mensenrechtenexpert die met heel wat ervaring, doorzettingsvermogen en overtuiging mee zal helpen de impact van ons onderzoek en activisme te vergroten. We kijken er naar uit om samen met haar wereldwijd op de barricaden te staan voor mensenrechten.”