Schrijfmarathon: schrijf voor Nassima uit Saudi-Arabië

Schrijfmarathon: schrijf voor Nassima uit Saudi-Arabië

105 / 5.000 handtekeningen

In de cel omdat ze opkomt voor vrouwenrechten

WIE? Nassima al-Sada (46), mensenrechtenactiviste en moeder van drie

WAAROM SCHRIJVEN WE?

Nassima zet zich al jarenlang in voor vrouwenrechten in Saudi-Arabië. Ze voerde campagne voor de opheffing van het rijverbod voor vrouwen en de afschaffing van het mannelijke voogdijschap. Sinds juli 2018 zit ze in de gevangenis voor haar mensenrechtenwerk

WAT IS ER AAN DE HAND?

Nassima spreekt zich sinds jaar en dag uit voor meer vrijheid voor vrouwen in haar land. Dat bekocht ze met haar eigen vrijheid. Ze voerde onder meer actie tegen het systeem van mannelijke voogdijschap. Hoewel de regels versoepelden, moeten vrouwen in Saudi-Arabië nog altijd toestemming krijgen van hun man, vader of broer als ze willen huwen, scheiden of erven.

Daarnaast zorgde Nassima er mee voor dat vrouwen in Saudi-Arabië zelf met de auto mogen rijden. Precies een week nadat het rijverbod voor vrouwen was opgeheven, werd ze gearresteerd. In de gevangenis werd ze mensonwaardig behandeld, bedreigd en zat ze een jaar lang in eenzame opsluiting. Ze mag nog steeds geen bezoek ontvangen, zelfs niet van haar advocaat.

Sinds kroonprins Mohammed bin Salman in Saudi-Arabië de scepter zwaait, draait de pr-machine op volle toeren om het slechte imago van het land op het vlak van mensenrechten op te poetsen. De hervormingen worden wereldwijd gedeeld en besproken, maar ondertussen zitten de echte hervormers in het land achter de tralies.

ONZE OPROEP

We roepen de koning van Saudi-Arabië op om Nassima al-Sada, en alle andere gevangenen die opkomen voor de rechten van vrouwen, onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

verstuur mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de schrijfmarathon