Schrijfmarathon: schrijf voor Khaled uit Algerije

Schrijfmarathon: schrijf voor Khaled uit Algerije

13 / 5.000 handtekeningen

In de cel voor zijn journalistieke verslaggeving

WIE? Khaled Drareni (40), journalist

WAAROM SCHRIJVEN WE?

Khaled zit gevangen nadat hij verslag deed over politiegeweld tegen demonstranten. Hij werd veroordeeld tot 2 jaar cel. Zijn strijd voor vrijheid en gelijkheid, bekoopt Khaled nu met zijn eigen vrijheid.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Khaled is een journalist bij wie vrijheid en gelijke rechten hoog in het vaandel staan. Met zijn reportages wil hij bijdragen aan een eerlijker en beter Algerije. Hij deed verslag van de protesten van de Hirak-beweging tegen de corruptie in het land en van het harde politieoptreden tegen de demonstranten. Dat was de autoriteiten een doorn in het oog, waardoor Khaled geregeld werd opgepakt. Op 27 maart 2020 werd hij weer gearresteerd. Hoewel hij enkel zijn werk als journalist deed, werd hij beschuldigd van het ‘aanzetten tot een ongewapende bijeenkomst’ en uiteindelijk veroordeeld tot 2 jaar gevangenisstraf.

Hirak is een vreedzame protestbeweging. Sinds februari 2019 gingen aanhangers elke week de straat op om te demonstreren tegen corruptie en voor een nieuwe grondwet. De beweging eiste ook dat er een einde kwam aan het leiderschap van president Abdelaziz Bouteflika. Na weken van protesten stapte Bouteflika op. Hij had het land twintig jaar met harde hand geregeerd. In maart 2020 vaardigden de autoriteiten een verbod uit op samenkomsten om het coronavirus in te dijken.

ONZE OPROEP

We roepen president Tebboune van Algerije op om Khaled onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

verstuur mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de schrijfmarathon