Kom op voor de vrijheid van Nasrin

38 JAAR CEL EN 148 ZWEEPSLAGEN

Dat is de straf die de prominente Iraanse mensenrechtenadvocate Nasrin Sotoudeh kreeg opgelegd. Ze protesteerde onder andere tegen de verplichting om een hoofddoek te dragen en tegen de doodstraf. Volgens de autoriteiten bracht zij de nationale veiligheid in gevaar en moedigde ze corruptie en prostitutie aan. Verzonnen aanklachten, alleen bedoeld om haar het zwijgen op te leggen. Daarom voert Amnesty wereldwijd actie voor haar. Het lukte ons eerder om haar vrij te krijgen. En ook nu zullen we weer alles op alles zetten om deze wrede, oneerlijke veroordeling ongedaan te maken. Help je mee?

Op 3 februari 2020 kreeg Nasrin op voordracht van de studenten een eredoctoraat van de KU Leuven. Jammer genoeg moest ze die 'in absentia' ontvangen. Rector Luc Sels vroeg de aanwezigen om een minuut stilte als eerbetoon.

De situatie in de gevangenis waar zij samen met tientallen andere politieke gevangenen zit is, zeker door de coronacrisis, ondraaglijk geworden. Daarom ging Nasrin in augustus 2020 in hongerstaking uit protest. Ruim veertig dagen later is ze opgenomen op de intensive care. Haar hart klopt moeizaam en praten gaat bijna niet meer. Haar man en kinderen maken zich ernstige zorgen.

DANKZIJ JOU WERDEN WERELDWIJD MAAR LIEFST 1.176.217 HANDTEKENINGEN VERZAMELD!

Wat kan jij nog meer doen?

1. Kom in actie op Twitter met #FreeNASRIN

Retweet onze tweet of post zelf een bericht met de hashtag #FreeNasrin.

Deel op Twitter

2. Deel op Facebook

Klik op de button ⇒

Of kopieer de link https://www.amnesty-international.be/actie/help-nasrin als statusupdate op Facebook. De afbeelding en oproep tot actie verschijnen automatisch.

DEEL OP FACEBOOK

3. Maak NAsrin ereburger van je stad of gemeente

Na Parijs riep ook de stad Mechelen - als eerste in ons land - Nasrin Sotoudeh uit tot ereburger. Help ons om extra aandacht te vragen voor de situatie van Nasrin en dien ook bij jouw stad of gemeente een aanvraag in voor het ereburgerschap van Nasrin. Op die manier mobiliseer je alle burgers van je woonplaats om op te komen voor hun medeburger. Amnesty International Vlaanderen streeft naar 20 steden en gemeenten die haar deze titel toekennen tegen eind oktober 2019. Doet jouw stad of gemeente ook mee? Download de voorbeeldmail en contacteer je stadsbestuur!

Aanvraag ereburgerschap

4. Doe een GIFT

Alleen dankzij de betrokkenheid van mensen zoals jij kunnen we onze strijd voortzetten. Jouw gift helpt ons werk voor mensen zoals Nasrin Sotoudeh en vele anderen.

Doe een GIFT

Jouw actie werkt!