Guatemala: laat land- en mensenrechtenverdediger vrij

Guatemala: laat land- en mensenrechtenverdediger vrij

755 / 5.000 handtekeningen

Land- en mensenrechtenverdediger Bernardo Caal Xol werd twee jaar geleden van zijn vrijheid beroofd. Hij zit onterecht in de cel omdat hij opkomt voor het land, de rivieren en de rechten van inheemse volkeren in het Alta Verapaz-departement in noord-Guatemala.

In 2015, organiseerde Bernardo, een leider van de Maya Q’eqchigemeenschap, een vreedzaam protest tegen de bouw van twee hydraulische damprojecten die een negatieve impact op de sacrale Cahabónrivier zouden teweeg brengen. Bernardo en andere leiders wezen op onregelmatigheden voor de aanvang en bij de start van het project. Zo werden de inheemse volkeren die in het gebied leven bijvoorbeeld niet op voorhand geconsulteerd.

Daar konden de bouwers van de dammen niet mee lachen en ter vergelding lanceerden ze lastercampagnes tegen Bernardo in de pers, met flyers en op sociale media. Dit escaleerde verder tot een rechtszaak tegen Bernardo die in beschuldiging werd gesteld voor “het plegen van geweld”.

In november 2018 veroordeelde de rechtbank in Cobán hem zonder bewijs tot 7 jaar en 4 maanden celstraf. Als gewetensgevange heeft Bernardo nog jaren celstraf voor de boeg. Terwijl hij vrij als een vogel zou moeten zijn om de natuur te kunnen beschermen.

Teken de petitie en vraag de openbare aanklager in Guatemala Bernardo vrij te laten. En een onafhankelijk onderzoek te starten naar zij die Bernardo’s zaak behandelden en hem zonder enig bewijs de cel in staken.
Verander Bernardo’s verhaal, verander de toekomst.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.