Steun Geraldine en haar strijd voor de rechten van jongeren

Steun Geraldine en haar strijd voor de rechten van jongeren

1.285 / 10.000 handtekeningen

Geraldine komt op voor jongeren uit arme gebieden. Ze kan op elk moment opnieuw worden opgepakt omdat de overheid haar aanziet als een bedreiging.

Geraldine Chacón is een dappere 24-jarige vrouw. Sinds haar tienerjaren engageert ze zich om komaf te maken met elk onrecht dat ze tegenkomt. Net dat engagement brengt haar nu in de problemen.

Op 1 februari 2018 stonden zeven gewapende leden van de veiligheidsdiensten ineens bij Geraldine voor de deur. Ze werd opgepakt en naar de gevangenis gebracht. Een paar dagen eerder was hetzelfde gebeurd met de directeur van de stichting waarvan Geraldine onderdirecteur is.

De stichting waarvoor Geraldine zich inzet, probeert jongeren uit arme delen van Venezuela betere kansen te geven. De Venezolaanse regering ervaart dat als bedreigend en denkt dat de organisatie zieltjes probeert te winnen voor anti-overheidsgroeperingen. Daarom probeerden de autoriteiten haar het zwijgen op te leggen.

Op 1 juni werden Geraldine en haar collega voorwaardelijk vrijgelaten. Maar hun zaak is niet gesloten, waardoor zij elk moment opnieuw kunnen worden opgepakt. En de autoriteiten lijken geslaagd in hun opzet: Geraldines organisatie stopte met al haar activiteiten.

We roepen de Venezolaanse autoriteiten op om de zaak tegen Geraldine te sluiten.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun ook deze mensenrechtenverdedigers

Logo Amnesty International