We willen zo transparant mogelijk zijn over wat er met het geld gebeurt. Daarom staat de belangrijkste informatie over onze uitgaven op deze pagina. Als je toch nog extra vragen hebt kan je steeds mailen naar [email protected]

Overzicht van onze uitgaven in 2022 in een taartdiagram.
Overzicht van onze uitgaven in 2022.

Onze uitgaven

Amnesty besteedt elke gift zo efficiënt mogelijk. Onze uitgaven gaan in de eerste plaats dan ook vooral naar ons mensenrechtenwerk. Zo kunnen we onderzoek verrichten, campagnes voeren, en acties opzetten. Daarnaast wordt het werk van de internationale organisatie – uitgevoerd door het Internationaal Secretariaat van Amnesty International in Londen en de regionale kantoren – gefinancierd door de nationale Amnesty-afdelingen, zoals Amnesty Vlaanderen. We dragen jaarlijks een deel van onze inkomsten af voor de internationale beweging. In 2022 bedroeg dit 23% van onze inkomsten.

Daarnaast wordt ook een groot deel van ons budget opnieuw geïnvesteerd in onze fondsenwerving. Dit is nodig om onze organisatie financieel gezond te houden, en de voortgang van ons mensenrechtenwerk te garanderen.

Tot slot gaat het resterend deel van ons budget naar lonen en operationele ondersteuning van onze organisatie. Denk hierbij aan kosten voor ons kantoor, IT-materiaal en vaste kosten.

Resultaat

Het is dankzij ons grote aantal schenkers dat we een onafhankelijke en onpartijdige organisatie zijn en blijven. Daardoor kunnen we opkomen voor mensenrechten dichtbij en veraf. Zo krijgen we mensen onschuldige mensen uit de gevangenis, kunnen we wetgeving verbeteren, en komen we op tegen discriminatie.

Financiële documenten

Omdat we zo transparant mogelijk willen zijn over onze financiën willen we onze supporters en het bredere publiek zo veel mogelijk inkijk geven in onze financiële gegevens. De belangrijkste documenten vind je hier terug.