Schrijfmarathon: steun de 'El Hiblu 3' in Malta

RISKEREN LEVENSLANG OMDAT ZE MENSENLEVENS REDDEN

WIE? El Hiblu 3, drie jongeren van 16, 18, en 21 jaar

WAAROM SCHRIJVEN WE?

De drie jongens, op het moment van de feiten nog tieners, hielpen mensen op de vlucht door als vreedzame bemiddelaars op een schip op te treden. Nu kijken ze aan tegen een levenslange gevangenisstraf. Mensen in veiligheid brengen is geen misdrijf.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Voor ze bekend werden als El Hiblu 3, waren ze drie tieners met een passie voor voetbal en basketbal. Op zoek naar wat we allemaal willen: een veilig en goed leven. Dat doel leidde hen vanuit hun thuislanden naar Libië. Om het geweld en de folteringen in de Libische vluchtelingencentra te ontvluchten, stapten ze samen met honderd anderen aan boord van een rubberbootje richting Europa.

De boot ondervond al snel problemen en de inzittenden werden opgepikt door de olietanker ‘El Hiblu 1’. De bemanning trachtte de vluchtelingen terug naar Libië te brengen – wat in strijd is met het internationaal recht. Een protest brak uit aan boord. De drie jongens slaagden erin de situatie aan boord te bedaren en de bemanning beloofde hen naar Europa te brengen. Maar toen ze eenmaal in Malta aankwamen, bestormden de autoriteiten het schip. Ze arresteerden de drie jongens en beschuldigden hen er onterecht van het schip met geweld te hebben gekaapt.

ONZE OPROEP

We roepen de Maltese procureurgeneraal op om de aanklachten tegen El Hiblu 3 te laten vallen.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.