Kom op voor de vrijheid van Yasaman en haar moeder

Actietermijn:
25/04/2020

Meer dan een jaar geleden deelde Yasaman Aryani samen met haar moeder bloemen uit in de trein. Het ging om een vreedzame protestactie waarmee ze aandacht wilden vragen voor vrouwenrechten in Iran, met name de vrijheid om te kunnen kiezen wat je draagt.

Voor die actie werden zij en haar moeder gearresteerd en veroordeeld tot 16 jaar cel. Na maandenlange internationale druk, ook van Amnesty-supporters wereldwijd, heeft Iran hun straf teruggebracht tot 9 jaar, waarvan 5,5 jaar effectief. Onze inspanningen leverden dus al resultaat op. Nu moeten we de druk verder opvoeren zodat Yasaman en haar moeder weer vrij en bij elkaar kunnen zijn.

In het kader van onze moederdagactie wilden we tegen 10 mei – Moederdag –  zoveel mogelijk ‘origami freedom flowers’ en 10.000 handtekeningen voor hun vrijheid verzamelen. Bedankt aan iedereen die onze actie steunde!

Maar ons werk zit er nog lang niet op. Elk jaar gevangenschap voor een vreedzame actie is er één te veel. Laat vandaag nog van je horen en kies één of meer van onderstaande actievormen.
Een kleine moeite voor jou kan een groot verschil betekenen voor Yasaman en haar moeder.

Wat kan jij doen?

1. Teken & deel de petitie

Help ons om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen en vraag jouw familie, vrienden en collega’s om ook te tekenen!

TEKEN DE PETITIE

2. vouw een bloem

Zoek een blaadje papier en download hiernaast de instructies om een origami-bloem te vouwen. Post vervolgens een foto van je prachtige solidariteitsbloem op sociale media met de hashtag #Flowers4Yasaman en tag ons op Facebook  en Twitter @Amnestyvl of Instagram @amnestyvlaanderen. Inspireer zoveel mogelijk anderen om ook een bloem te vouwen!

DOWNLOAD DE VOUWINSTRUCTIES VOOR EEN ORIGAMi-bloem

3. stuur een brief of kaartje

Schrijf een brief naar de Iraanse autoriteiten of stuur een kaartje naar Yasaman. Hiernaast kan je een voorbeeldbrief downloaden. Of laat je kinderen een kleurrijke tekening vol bloemen maken. Brieven, kaartjes en tekeningen mogen opgestuurd worden naar ons kantoor in Brussel, wij zullen alles verzamelen en vervolgens naar Iran versturen.

Stuur je post naar:

Amnesty Vlaanderen
Danielle Hennaert
Waversesteenweg 169

Download DE Voorbeeldbrief

4. Doe een GIFT

Voor 15 euro heb je al een mooi boeket bloemen, maar je kan het geld ook doneren om onze campagne voor Yasaman te steunen. Jouw gift kan ons helpen om internationale druk te zetten en haar vrij te krijgen.

Doe een GIFT

Jouw actie werkt!